Nieuws

Naar grip op gemeentelijke informatievoorziening.
5 Redenen waarom het nu wèl gaat lukken.

Initiate
Geschreven op 12 november 2017

Maandag 25 september 2017, stadskantoor Utrecht, de 21e verdieping in een ruimte met de prachtige naam Wolkenkamer. Hoog boven het nieuwe station boog een gezelschap gemeentelijke experts op gebied van ICT en dienstverlening zich over een visie op een toekomstbestendige digitale infrastructuur. We brachten hen bijeen in Utrecht op verzoek van de net geïnstalleerde Taskforce Samen Organiseren. Belangrijkste doelen: verbeter de dienstverlening aan inwoners en ondernemers en vooral: maak innovaties sneller mogelijk. Dit document is het eerste concrete resultaat van deze dag.

Stel je de gemeentelijke digitale dienstverlening voor als een treinreis die je maakt van A naar B. Je wilt dat de reis vlot en veilig verloopt. Dat de trein vaak en op tijd rijdt en dat het kaartje niet te duur is. Om dat te bereiken moet het spoorwegnetwerk (“het emplacement”) modern zijn en geen opstoppingen veroorzaken. Nieuwe treinen (diensten) en dienstregelingen moeten vlot ingepast worden zonder dat rails, wissels, seinen en andere infrastructuur dat belemmeren. Zo is het ook met de ICT voorzieningen die nodig zijn om

die moderne digitale overheid te worden waar burgers ons om vragen. Als ‘reiziger’ bij de digitale overheid staan zij centraal. Daar doen we het voor.

Uit het enthousiasme en de eensgezindheid die deze werkconferentie bij de deelnemers naar boven bracht maken we op dat de eerste stap op weg naar een ‘nieuw spoor’ gezet is. We bieden de Taskforce Samen Organiseren met plezier dit verslag van de dag aan.

Download hier het complete verslag.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *