Nieuws

DemoDay: 3 challenges denderen richting Dutch Design Week

Initiate
Geschreven op 26 september 2017

Koppel designers aan maatschappelijke kwesties waar veel gemeentes mee worstelen, en je krijgt onorthodoxe oplossingen én bijzondere samenwerkingen. In ‘What if Lab: local government meets design’ van Dutch Design Foundation en Initiate werken drie teams aan zo’n maatschappelijk thema. Op donderdag 14 september gaven ze een sneak preview. Tijdens de Dutch Design Week (21 t/m 29 oktober 2017) presenteert Initiate de projecten in het Klokgebouw, Eindhoven.

 

Carpoolen met kwetsbare collega’s
Ontwerpster Hannah van Luttervelt buigt zich over het vraagstuk hoe het vervoer van kwetsbare werknemers kan worden verbeterd. Nu worden veel werknemers van sociale werkplaatsen met de taxi van en naar het werk vervoerd. Dat is duur, en voor veel van de werknemers vervelend, legt Renço Wesseling uit. Hij werkt bij Weener XL, organisator van sociale werkplaatsen in de regio ’s-Hertogenbosch, en bracht de kwestie in. Van Luttervelt en Wesseling werken nu samen aan een oplossing: een carpoolsysteem waarbij werknemers met een auto zich inzetten als chauffeur voor collega’s die vervoerd moeten worden.

De praktijk
De ontwerpster bracht de laatste maanden veel tijd door bij Weener XL. Om de sfeer te ervaren, met de mensen te praten, om te bekijken hoe het carpoolen te implementeren is in de huidige situatie. “Door de vraag kleinschalig te maken, door deze toe te passen op de situatie van Weener XL, werd de challenge veel concreter”, vertelt Van Lattervelt, “maar ook veel moeilijker.” Bij deze kwetsbare doelgroep blijkt zo’n systeem op veel gevoeligheden te stuiten. Veel gebruikers hebben bijvoorbeeld behoefte aan voorspelbaarheid, vinden het eng. Aan de andere kant willen chauffeurs graag flexibel blijven. Ook de organisatie moet aan zo’n nieuw idee wennen. Hulpverleners hadden aarzelingen, vertelt Wesseling, puur omdat ze het beste willen voor de gebruikers. “Als je dan te snel gaat, gaan de deuren dicht.”

Opschalen
De challenge is nu vooral een zoektocht om erachter te komen wat er nodig is om zo’n carpoolsysteem tot een succes te maken. In eerste instantie binnen Weener XL. Daarna kan het ook op andere plekken worden ingezet. Op basis van hun ervaringen daar werkt het team aan een carpool-app. Wesseling: “Als we erin slagen dit systeem te laten werken, dan maken we het algemeen toegankelijk. Ook andere gemeentes kunnen het dan met minimale kosten implementeren.” Maar het begint klein, erkent Van Luttervelt. Ze gaf zelf een testrit aan een van potentiële gebruikers. “Dat gaf me echt hoop. We hadden een superleuk gesprek, zij was ook enthousiast. Als je zo’n leuk ritje hebt, dan wil je dat best vaker doen. Dus iedere positieve rit geeft weer vertrouwen in het systeem.”

GO! Serious game tegen obesitas
OOOH Studio (voorheen De Jongens van de TU) werkt samen met kinderartsen en coaches van GO! aan een serious game om kinderen met obesitas te helpen om meer te bewegen, gezonder te eten en meer te ontspannen. GO! (Gezond Onderweg!) is een wijkgericht coachingsprogramma van verschillende partijen, waaronder het Rijnstate ziekenhuis. De betrokken coaches zoeken een nieuwe manier om de kinderen te begeleiden, ook buiten de coachingssessies om. “Wij kunnen wel zeggen: Als je aan het gamen bent, ren dan elk half uur vier keer de trap op en neer. Maar de kans is natuurlijk groot dat ze daar dan niet aan denken”, realiseert kinderarts Petra van Setten zich. De app die nu ontwikkeld wordt, triggert kinderen op verschillende manieren om in actie te komen, om naar buiten te gaan en om zich daar goed over te voelen. Ook stimuleert het een gezond eetpatroon en ontspanning. Kinderen kunnen werken voor een grotere beloning, zoals een bezoekje aan de plaatselijke brandweer. Coaches kunnen meekijken waardoor de uitdagingen die het kind die week is aangegaan meegenomen kunnen worden in de sessie. Zo grijpt alles in elkaar, en versterkt het de coaches. Het werken met designers is bijzonder, vindt Van Setten. “Wij weten bijvoorbeeld uit onze praktijk dat anderhalve minuut afleiding helpt wanneer je een snaaimoment hebt. Daarna is die behoefte weer gezakt. Zeg dat tegen een designer, en die verzint een korte game van anderhalve minuut die kan zorgen voor die afleiding.”

Wauw-effect
Om de game te testen en aan te scherpen hield OOOH Studio diverse co-creatie-sessies met kinderen. Ook de coaches speelden een proefversie. De app wordt zo gebouwd dat er eenvoudig steeds nieuwe levels kunnen worden toegevoegd. En het is ook leuk voor kinderen die niet in het GO!-programma zitten. “Het geeft echt een wauw-effect om ergens mee bezig te zijn dat potentieel een groot effect heeft. Ik ben benieuwd hoe het echt kan werken”, zegt Van Setten. GO! is nu op zoek naar partners om wetenschappelijk te onderzoeken of en hoe de game werkt.

Stack je Money
Sociaal ondernemer Shaun Figaroa en Mitchell Jacobs van Studio Tast presenteren de app Stack je Money. Daarmee geven ze jongeren overzicht over hun geld (wat komt binnen, waar geef ik het aan uit?), maar laten ze bovendien zien dat geld een middel kan zijn om je dromen te verwezenlijken. Hoeveel moet ik nog sparen voor die wintersportvakantie? In Stack je Money zie je het in één oogopslag. Uniek aan de app is de Game Changer. Daarmee kun je spelen met je geld zonder dat het consequenties heeft voor de echte wereld. Wat kan ik in mijn uitgavenpatroon veranderen om mijn doel (die vakantie) te bereiken? Wat voor effect heeft dat verder? De app geeft inzicht, iets wat veel jongeren nu echt missen, weet Figaroa uit zijn praktijk. Bestaande informatievoorzieningen zijn duf, ouderwets en belerend. De vormgeving van Stack je Money sluit juist aan bij de belevingswereld van jongeren. Belangrijk element is dat de app wordt gecombineerd met inspiratieworkshops. Jacobs: “Die workshop zorgen voor extra bereik en educatie op een eigentijdse manier.” Een context van vlogs en social media versterkt dit.

 

Expertise
Figaroa had veel ideeën voor de app, maar het zijn de ontwerpers van Studio Tast geweest die deze hebben vertaald. “Ik heb veel van hen geleerd, bijvoorbeeld hoe je online en offline kunt combineren, hoe je kunt activeren. Daar ligt echt hun expertise”, zegt Figaroa. De samenwerking gaat soepel. Jacobs: “Je merkt dat de synergie goed is. Die pitch van vandaag hebben we wel goed voorbereid, maar nauwelijks geoefend. We vullen elkaar gewoon goed aan.” Tijdens de pitch verraste Figaroa met een rap over geld. “Ik heb nog even gedacht om mee te doen, maar dat stukje laat ik toch echt aan Shaun over.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *